Min läshörna

Alla inlägg den 30 juni 2014

Av Aggie - 30 juni 2014 13:10

81 sidor senare...


Jepp, jag lyckades inte riktigt med mitt 105 sidors mål, men 81 är faktiskt ganska mycket. Så idag behöver jag läsa 129 sidor och jag har kommit en bit på väg. Boken är väldigt spännande (som tur är) och den är välskriven, men ganska lättläst så det tar inte så lång tid att läsa ändå.   


En del av böckerna (typ 3 stycken) är på engelska så de kommer bli lite svårare att läsa eftersom det ju inte är mitt modersmål. Själv tycker jag att det är roligare att läsa på engelska, eftersom det är orginalspråket. Det är exakt de orden som författaren bestämde att det skulle vara (om inte boken är skriven på något annat språk först, förstås). Om man läser en översatt bok är det som att se en dubbad film. Det är fel ord, eller åtminstone andra ord än de som var tänkta från början, och ibland kan orden ha en helt annan innerbörd. I Harry Potter-böckerna kallar Draco Malfoy Ron Weasley för Weasel vilket betyder vässla. Weasley... Weasel. Det är en lek med ord. Weasley... Vässla. Det är inte alls lika bra även om det såklart funkar. Vad tycker ni? Är det bättre på svenska eller engelska? Tyck till i kommentarerna!

 


Kram Aggie!

Presentation


Hej! Jag heter Aggie och jag älskar böcker!!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Läser just nu

 

Mannen från andra sidan av Norrtäje Tidning

 

 

Glashuset av Rachel Caine

Omröstning

Vad tycker ni om mina recentioner?
 Jättebra
 Bra
 OK
 Dåligt
 Jättedåligt
 Skit!!!!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BLOGGENS GÄSTBOK

Reading A Book Smiley
The Hunger Games 32x32 Logo

Ovido - Quiz & Flashcards