Min läshörna

Alla inlägg under februari 2014

Av Aggie - 28 februari 2014 11:45

Jag var på biblioteket härom dagen.

Jag lämnade:

 

Jag lånade:

   


Jag har letat efter Glashuset på biblioteket, i flera månader men det är alltid del 2 och 3 so står i hyllan. Man nu äntligen stog del 1 där. YES!

Artemis Fowl är en serie som jag läste i sexan, men nu läser jag den tillsammans med min lillebror som går i fyran och det är så roligt att läsa om den. Vet ni att det ska komma ut en film på bok 1 och 2. Jag vet inte när, men den är i Development-stadie. Jag hoppas att filmen blir bra. Det är Disney som ska göra den, tror jag.

Av Aggie - 27 februari 2014 09:00

  Serie: Delirium (Del 1)

Titel: Delirium

Författare: Lauren Oliver

Orginaltitel: Delirium

Utgivningsår: 2012

Genre: Framtid, kärlek och romantik

Antal sidor: 466

 

Boken handlar om Lena som bor i ett framtida USA där kärlek är förbjudet och när man fyller 18 blir man botad från den farliga sjukdomen. Lena ser fram emot botningen och räknar dagarna, tills hon drabbas av sjukdomen och förstår att hon inte kan leva utan den.

 

Bokens budskap är kanske att kärleken är stark och att den kan vara både det farligaste och det bästa som någonsin har hänt en.

 

Jag älskade boken. Den var så sjukt bra och jag kunde inte lägga den ifrån mig. Den var spännande, rolig, sorglig, fanstastisk och allting. Storyn var FANTASTISK! Jag menar: HUR kan man komma på en sån OTROLIG berättelse och idé. Det enda felet enligt mig var alla FELSTAVNINGAR!!! Grr... Men det är ju inte författarens fel, så....

 

Jag rekommenderar boken för ALLA! Nej, skämtade bara. Boken är nog mest för åldrarna 11- ung vuxen (alltså ca 25-30) Jag tror att många äldre skulle kunna gilla den också, men den är nog mest för unga. 

          LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS!

Kram Aggie!

Av Aggie - 26 februari 2014 17:30

I går var jag på Tjuvgods, en second hand-affär som ligger där jag bor och där man kan köpa böcker.

Jag köpte 4 Agatha Christie-deckare. För er som inte vet vem Agatha Christie är så kan jag tala om för er att hon är världens okrönta detektivromansdrottning och ni som inte har läst har verkligen missat något.

Dessa 4 böcker köpte jag (för sammanlagt 20 kronor)

 

ABC-morden, Cyankalium och Champagne, Mördande Seans och Öändlig natt.

Cyankalium och Champagne är en gammal Zebra-pocket vilket är supercoolt    även om den är lite trasig   

Ni får läsa om dem när jag har läst ut dem, ha ha!

Kram Aggie!

Av Aggie - 26 februari 2014 10:03

 

Afrodite och döden är nu utläst. Började läsa den i fredags och läste ut den idag. Skriven av Ritta Jacobsson.

Det är en deckare fast den innehåller också vänskap och kärlek. Den var riktigt bra, lite seg i början, men väldigt spännande mot slutet. Ni kan vänta er en recension inom den närmaste framtiden.

Boken är första delen i serien om Afrodite. Nästa heter Afrodite och sveket.

Av Aggie - 19 februari 2014 08:15

  Serie: Ingen

 

Titel: Resten får du ta reda på själv

Författare: Lauren Oliver

Utgivningsår: 2010 (2012 i Sverige)

Originaltitel: Before I fall

Antal sidor: 475

 

Handling: Boken handlar om Sam (Samantha) Kingston. Hon tillhör det populära innegänget och de flesta på skolan är rädda för henne.

Sam är ihop med sin drömkille, Rob, och har tre fantastiska vänner, Lindsay, Elody och Ally. Men på väg hem efter en fest så dör Sam i en bilolycka och när hon vaknar är det återigen den 12:e februari, alltså igår.

Hon tvingas genomleva sin dödsdag sju gånger för att förändra både sig själv och sin omgivning.


Sam: I en annan recension av den här boken (på bokbeate.bloggspot,se) tyckte inte recensenten om Sam. ”Jag avskydde henne rent ut sagt.” Jag håller med henne om att Sam kanske inte är den snällaste och trevligaste personen i världen, men till skillnad från recensenten så tycker jag att Sam blev mer verklig och framför allt mänskligare när hon inte är snäll mot alla. Hade hon istället varit någon ängel som ler mot alla och bara är ett vandrande föremål fullt av positiv energi hela tiden, så hade det inte blivit lika verkligt. Ingen är så positiv.


Vännerna: Recensenten skriver också att Sams relation till sina vänner är lite konstig och svår att förstå. ”Ibland förstod jag inte varför hon ens ville vara vänner med tjejerna och ibland var det helt solklart.” Jag håller med. Vänskapen var komplicerad, men vilken vänskap är inte det? Den var kanske lite för komplicerad ibland, men bitarna där det är ”solklart” väger upp det enligt mig.


Omdöme:

Recensenten tyckte om boken och det gjorde jag också. Boken gav intressanta tankeställare och var väldigt bra skriven. Dock har det blivit väldigt många stav- och grammatiska fel (typ missade citattecken när de pratade och sådant) En gång stod det ”När jag häll ölen över henne” istället för häller. Hur kan det bli sådana fel i en tryckt bok?

Dock var boken väldigt bra och spännande.


Jag rekomenderar boken för 12+

Det var ganska mycket prat om sex i den och det kanske inte riktigt passar de under 12. Dessutom handlar det ju om Sam som är typ 17 eller något och det kan vara svårt att sätta sig in i då det är stor skillnad på en 11åring och en 17åring. Jag ger den         


Hoppas ni tyckte recensionen var bra. Jag skrev den till svenskan och därför är den lite annorlunda än mina vanliga.

Krm Aggie!

Av Aggie - 18 februari 2014 09:15

  Serie: Ingen

Titel: Dansa i mörkret

Författare: P. R. Prendergast

Orginaltitel: Dancing in the dark

Utgivningsår: 2011 (Skriven 2010)

Genre: Övernaturligt

Antal sidor: 124

 

Boken handlar om Jessie, en tjej som älskar att dansa. Hennes bror dog för 6 månader sedan och hon menar att hon inte heller har sina föräldrar kvar, då de bara är "skalföräldrar". James (hennes bror) var rugbystjärnan i skolan och Jessie är trött på att jämföras med honom. Jessie är reserv i danslaget och hela skolan tycker att hon borde sluta. "Du förstör för alla andra", säger de. Men James (som fortfarande har kontakt med Jessie som spök Påe) hjälper Jessie att få det självförtroende hon behöver för att klara dansen och visa alla vad hon går för.

 

Bokens budskap är nog att man aldrig ska ge upp och att man ska släppa taget och acceptera att man gör fel ibland.

 

Boken var ganska bra, men den var svår att förstå. Ibland hoppade man mellan nu- och dåtid utan att man märkte det. Man märkte det först efter ett tag och då fick man läsa om stycket så man förstod. Det var varken särskilt välformulerat eller språkligt rätt alla gånger, men boken var ändå spännande.

Jag tycker att boken ver lite för kort. Det hann inte hända så mycket och man fick aldrig någon riktig känsla för vare sig huvudpersonen eller birollerna. Man fick liksom inte veta tillräckligt om karaktärerna. På det hela taget var boen ganska tråkig om än aningen intressant.

 

Jag rekommenderar den här boken för de som gillar att behöva läsa om stycken flera gånger och för de som inte bryr sig om karaktärerna så pass myket att de vill lära känna dem. Jag ger boken     

Av Aggie - 17 februari 2014 20:45

Idag har jag läst ut  och det var verkligen en upplevelse. Och en sådan cliffhanger på slutet. Oh, My.

I vilket fall så har jag inte läst något annat i dag, men jag har läst igenom en gammal text som jag skrev för ungrfär två år sedan. Den heter Häxjakten och ska bli en hel bok har jag tänkt. Den handlar om en 17årig tjej som blir anklagad att vara häxa och tvingas fly. Till sin hjälp har hon Elinne, en tjej som hon gått i samma klass som. Det är tänkt att utspela sig i en blandning av ett 1600-talssverige och en fantasy-värld. Jag tänkte lägga ut en recention av "Resten får du ta reda på själv" av Lauren Oliver i övermorgon. Jag gjorde klart den i dag till svenskan.

Hoppas ni får en underbar kväll.

Kram Aggie!

Av Aggie - 17 februari 2014 18:35

  Serie: Delirium del 1 av 3

Nu har jag läst ut den 466 sidor långa boken. Det känns på något sätt lite tomt och det är tur att det finns en fortsättning.

Nu kan jag stryka boken från min "Böcker jag vill läsa"-lista som nu kan se här.

Jag tyckte att boken var väldigt bra, men ni ska få veta mer när recesionen kommer ut.

Hoppas ni tycker den blir bra.

Kram Aggie!

Presentation


Hej! Jag heter Aggie och jag älskar böcker!!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Läser just nu

 

Mannen från andra sidan av Norrtäje Tidning

 

 

Glashuset av Rachel Caine

Omröstning

Vad tycker ni om mina recentioner?
 Jättebra
 Bra
 OK
 Dåligt
 Jättedåligt
 Skit!!!!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BLOGGENS GÄSTBOK

Reading A Book Smiley
The Hunger Games 32x32 Logo

Ovido - Quiz & Flashcards