Min läshörna

Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

Recention-Tänk om det där är jag

Av Aggie - 16 maj 2013 07:56

DE GILLAR BARA BILDEN AV DIG


Om du flyttade till en plats där ingen kände dig, skulle du ändra på dig själv? Skulle du ge dina nya vänner en bild av dig som de kan tycka om? Eller skulle du våga vara dig själv?

 

 

Titel: Tänk om det där är jag

Författare: Johanna Lindbäck

Utgivningsår: 2009

Upplaga: Andra, första tryckningen

Genre: En fiktiv kärleksroman om att tro att man inte duger

 

Boken handlar om Agnes, som efter ett misslyckat och ensamt första gymnasieår där hon inte fått några riktiga kompisar, flyttar till Umeå med sin mamma, pappa och lillasyster Karin. Där tar hon chansen att bli en helt ny Agnes. Normal, inte ’frånstötande pluggig’, öppen, inte påträngande eller desperat. Hon bygger upp en fasad av att vara någon som hon egentligen inte är. Det går bra och hon får både jobb och vänner, men snart börjar hon märka att det inte håller. Hon kan inte längre låtsas vara någon hon inte är.

 

Bokens budskap är, enligt mig, att man inte ska försöka ändra på sig för att andra ska tycka om en. Då kommer de kanske gilla en fast de egentligen bara tror att de gillar en, för de gillar inte dig, de gillar den bild du gett dem av dig själv men som inte är du.

 

Jag tyckte om boken. En riktig bladvändare. Det var en del komik, men samtidigt en hel del allvar och andra hälften av boken var det ganska (väldigt) mycket kärlek i boken. Sista ”kapitlet” var roligt för då bytte Lindbäck helt berättarteknik och skrev han, istället för Adam och som om det var någon slags faktatext om hur man märker att man är kär. Det var kul för tidigare var det imperfekt fiktivt, och då menar jag verkligen fiktivt och inte fiktivt som ser ut som en faktatext.

 

Jag rekommenderar boken för tonåringar och ungdomar.          av 5 möjliga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aggie - 15 februari 2015 11:00

Hej! Jag tänkte bara skriva ett snabbt inlägg   Jag måste ju bara fråga: Vilken bok skulle DU vilja att jag ska läsa? Om du hört om en bok men orkar inte läsa själv, så länge du inte vet att den är bra, eller inte vill lägga pengar på en möjligen...

Av Aggie - 18 juli 2014 14:15

Hej igen! Nu var det ett tag sedan sist, men jag är tillbaka.   Jag har förstått att det är helt omöjligt att klara av mitt sommarmål, om man inte läser heeeela tiden och det har jag ingen lust med, soo... I'm calling it off. Jag tänkte fakti...

Av Aggie - 12 juli 2014 12:00

  Serie: Nej Titel: Den åttonde flickan Författare: Monica Hughes Orginaltitel: The seven magpies Utgivningsår: 1996 Genre: Drama, mysterium Antal sidor: 192   Boken handlar om Maureen, en flicka på 14 år som skickas till en internats...

Av Aggie - 10 juli 2014 16:48

Jag läste 15 sidor ur Herta Mullers "Hjärtdjur" idag och slutade sedan att läsa. Anledning? Jag vet inte. Boken var kanske för svår för mig. I vilket fall fick jag inte grepp om berättelsen. Jag visste inte vad som verkligen hade hänt eller vad s...

Av Aggie - 9 juli 2014 16:45

Jag har varit superseg... Jag har haft ett par kompisar över och haft annat att göra så jag har helt enkelt inte hunnit läsa så mycket. Dessutom har jag börjat titta på Teen Wolf (den är såååå bra)   I går kväll gjorde jag en ny planering och j...

Presentation


Hej! Jag heter Aggie och jag älskar böcker!!!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Läser just nu

 

Mannen från andra sidan av Norrtäje Tidning

 

 

Glashuset av Rachel Caine

Omröstning

Vad tycker ni om mina recentioner?
 Jättebra
 Bra
 OK
 Dåligt
 Jättedåligt
 Skit!!!!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BLOGGENS GÄSTBOK

Reading A Book Smiley
The Hunger Games 32x32 Logo

Ovido - Quiz & Flashcards