Senaste inläggen
I dag har varit en slappardag och jag har hunnit läsa en hel del (och dessutom har jag skrivit upp och gjort en lista över alla mina hyllvärmare)
Jag har läst en hel del ur Delirium som jag läste i igår också.
Sedan har jag börjat läsa en bok som heter Dansa i mörkret som finns med på min hyllvärmar-lista och jag ska läsa den i utmaningen som ni kan läsa om här.
Boken är bra än så länge. Den är ganska kort (124 sidor) och jag har läst ut mer än halva. Det är nog ganska komplicerat att skriva en bok som är så kort men ändå har en speciell handling. När jag läst ut boken kommer jag troligtvis att recensera den, det beror på hur mycket tid jag har.
Nu måste jag sova, så godnatt.
Kram Aggie!
Hej!
Jag har bestämt mig för att göra något åt alla mina hyllvärmare (för de som inte vet det så är hyllvärmare böcker som man inte har läst eller inte läst ut som man har hemma)
Jag hatar hyllvärmare. Jag får dåligt samvete av att låta alla böcker stå där, olästa, och samla damm. Usch!
Så jag tänkte att jag gör ett mål, eller en slags utmaning, av det. Så jag ska läsa ut alla mina hyllvärmare (45 böcker) innan 2015 börjar, alltså om mindre än ett år. Det kommer bli svårt, men jag ska försöka.
Mina hyllvärmare (i bokstavsordning)
1. Avståndet mellan av Flera författare
2. Bitande vindar vid midnatt av Franziska Gehm
3. Bitskt lov av Franziska Gehm
4. Bitsugna gäster av Franziska Gehm
5. Bortförd av Norah McClintock
6. Britta får ett uppdrag av Maja Jäderin-Hagfors
7. Cat among the pigeons av Agatha Christie
8. Dansa i mörkret av P. R. Prendergast
9. Da Vinci-koden av Dan Brown
10. Den osynliga av Lise Indahl
11. Drakung fu-mästaren av Franziska Gehm
12. En hemlighet för mycket av Adele Broadsent
13. En lögn att lita på av Elizabeth George
14. Farofylld ritt av Angela Dorsey
15. Fjärde riket av Maria Nygren
16. Flyga högt av Katarina von Bredow
17. Fyrvaktaren av Camilla Läckberg
18. Fågelhjärtat av Maud Mangold
19. Ge inte upp, Edie! av Annabel Lyon
20. Glaspärleresan av Maud Mangold
21. Hämnaren vid havet av Norrtälje tidning
22. I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren
23. Insurgent av Veronica Roth
24. Josefin, Horisontvägen 29 av Ylva Karlsson
25. Kitty och den förvunna delfinen av Carolyn Keene
26. Kopparnyckeln av Maud Mangold
27. Kristallballongen av Maud Mangold
28. Livet efter dig av Jojo Moyes
29. Mahognyögat av Maud Mangold
30. Mannen från andra sidan av Norrtälje tidning
31. Min morbror trollkarlen av P. C. Lewis
32. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom RIggs
33. Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
34. Någon annan stans av Sandra Glover
35. När elden slocknat av Becky Citra
36. Predikanten av Camilla Läckberg
37. Prins Caspian av P. C. Lewis
38. Skaffa dig ett liv av Jocelyn Gaarder
39. Sofies värld av Jostein Gaarder
40. Spåkvinnans lärling av Maud Mangold
41. Stadsrådet och döden av Bo Balderson
42. Timeriders av Alex Scarrow
43. Vargsommar av Nortälje tidning
44. Vasadöttrarna av Karin Tegelborg Falkdalen
45. Why didn't they ask Evans av Agatha Christie
Som ni kan se är det en salig blandning av böcker för unga och gamla. Vissa är säkert för lite midre barn som 9åringar medan andra är mer för vuxna. Vi får väl se vad det blir av det.
Kram Aggie!
Jag älskar fredagar! Fredagar är den enda dag i veckan då jag garanterat kan få lite lästid. Ofta pluggar jag mycket även på helger och därför är fredagar den bästa dagen enligt mig.
I dag har jag läst en hel del ur Delirium av Lauren Oliver. Jag är nu på kapitel 17 vilket är ganska långt.
Jag började läsa boken i tisdags kväll.
Jag kommer ihåg i femman när jag läste rekordmånga böcker. Jag hade ganska svårt då i skolan med kompisar och så och läste varje rast så jag han läsa supermycket. (Tråkigt bara att jag aldrig antecknade något) Men nu i åttan hinner man nästan aldrig läsa. Man får ta sig tid på kvällar, helger och lov men det blir mycket mindre läst eftersom man har så mycket läxor. Jag sitter ofta uppe till 10 på kvällarna och pluggar och sedan är jag för trött för att läsa något.
I dag har jag också sammanställt en kort lista över böcker som jag vill läsa, men jag har inte tid att skriva ner den nu. Dock tror jag att jag ska lägga upp den i morgon om det är någon som vill att jag ska det. Jag tror också att jag ska härma Tova på Bokugglan och sätta upp mål som typ hur många sidor eller hur många böcker jag ska läsa, men det får bli en senare fråga.
Nu ska jag titta på Legend of the Seeker med min familj.
Och Glad all hjärtans dag till er alla. Dock tycker jag att alla hjärtans dag är en överkattad dag som är till för affärerna att sälja en massa stuff. Fast jag gillar att man får äta godis trots att det inte är lördag.
Trevlig kväll!
Kram Aggie!
Serie: Systrarna Cahill (del 1)
Titel: Farlig förmåga
Författare: Jessica Spotswood
Orginaltitel: Born Wicked
Utgivningsår: 2013
Genre: Förr i tiden och övernaturligt
Boken handlar om systrarna Cahill, fast kanske främst om Cate Cahill. Cate är äldst av tre systrar. Hennes mamma dog när Cate var ganska liten och pappan i familjen är inte hemma särskilt mycket. Boken utspelar sig i ett fiktivt 1600-tals England och det s.k brödraskapet styr allt. I december året de fyller 17 måste kvinnorna tillkännage en förlovning eller gå med i systraskapet. Annars kommer bröderna utse en make åt en.
Systrarna Cahill har en hemlighet. De är häxor precis som deras mamma var när hon levde. Inte ens deras pappa vet om det. Och om någon i brödraskapet skulle få reda på det skulle de bli ivägskickade till något mentalsjukhus. Men allt förändras när Cate hittar moderns dagbok. Plötsligt år hon veta att en gammal profetsia kan vara systrarnas dom.
Jag har ingen aning om vad bokens budskap är. Jag tror att boken har ett budskap men det är väl dolt.
Jag tyckte om boken. Den var spännande och hade många överraskande vändpunkter även om en del så klart var ganska förutsägbart. Jag läste ut boken ganska fort, kanske tog en vecka eller 5 dagar att läsa ut den. Den är 334 sidor lång så jag läste ganska mycket. När man väl hade börjat var det liksom svårt att sluta.
Jag rekommenderar den här boken till åldern 13+ Tolvåringar skulle också kunna läsa den men när jag var tolv tyckte jag att det var ganska ointressant att läsa om 17åringar. Jag ger boken
Här är boktrailern.
Kram Aggie
Antal lästa böcker: 3 stycken
Kommentar: Väldigt få, men bra med tanke på hur lite tid jag haft
Recenserade böcker: 1 bara. Resten får du ta reda på själv recenserade jag till skolan. Funderar dock på att recensera Farlig förmåga här på bloggen.
Antal lästa sidor: 969 sidor.
Kommentar: Också väldigt lite, men ja ja...
Bra: -
Bättre: Farlig förmåga
Bäst: Resten får du ta reda på själv (den var så ifrågasättande och tankeställande)
Sämst: Gösta Berlings saga (jag tyckte den var skitdålig)G
Kvinnliga författare: 3/3
Manliga författare: 0/3
Novell: -
Tegelsten (över 450 sidor): 1. Resten får du ta reda på själv
Snyggast omslag: Kanske Farlig förmåga. Fast ingen var särskit snygg
Köpta böcker: 1. Farlig förmåga
Biblioteksböcker: 2. Gösta Berlings saga och Resten får du ta reda på själv
Läst som e-bok: -
Läsa i februari: Mer av Lauren Oliver (det var så bra) annars inget särskilt
Book review: The host
The host
Stephanie Meyer
Little Brown and Company
2008
“Body my house Where will I sleep
my horse my hound How will I ride
what will I do What will I hunt
when you are fallen
How will it be
Where can I go To lie in the sky
Without my mount Without roof or door
All eager and quick and wind for an eye
How will I know With cloud for a shift
In thicket ahead how will I hide”
Is danger or treasure
When Body my good
Bright dog is dead
The Earth has been taken over by aliens.
They’re called souls.
The souls take over the human bodies and then they can control everything. But souls aren’t evil. They’re kind and peaceful.
They have taken over a lot of other planets too.
This story is about Wanderer, called Wanda, and she’s inserted in the human Melanie’s body. But Melanie is still there inside and she convinces Wanda to go to the humans who’s still themselves. They should live in a cave somewhere in the desert.
But when Wanda finds the humans they think she’s one of the souls’ spies, called seekers, and they can’t see that Melanie is still inside the body, so they aren’t very happy about her appearance.
The author uses some difficult words and she uses a lot of slang - c’mon for example - , which is kind of hard to understand when you aren’t very good at the Queen’s English at first.
The book is written in imperfect.
I think it’s normal long sentences. Some are long and some are short but most of them are just
normal.
I think that it’s very detailed.
“I looked at the woman who had spoken, surprised to see that she was as old as Jeb, maybe
older. Her hair was dark gray rather than white, which is why I hadn’t noticed her age before.
Her face was a mass of wrinkles, all of them turning down into angry lines. But there was
something familiar about the features behind the lines.”
It’s quite simple, as always, I the dialogs but when it’s describing parts, very often, then it’s
very detailed.
I think that the story is both serious and humoristic. The funniest parts are when it’s serious.
I would say that the story is tolerant because Wanda is a tolerant person.
I think that, if I understood it right, it’s personal. The narrator is the first person, Wanda, and then it’s very personal for Wanda.
I don’t know if it’s any message that the author wants to convey, but if it is maybe it’s that aliens doesn’t have to be evil and green and take over our planet with weapons. They could be peaceful and I think they do it because it’s the best.
It’s written in imperfect but it’s chronological with some memories from Melanie’s past.
I really liked the book. It was kind of slow in the beginning but when she found the humans it was more fun to read.
It’s a very thick book, about 600 pages, so it took me some time to read it and sometime I had to force myself to read.
I think the category of readers should be young adults, like the age 13+ or something. I think that adults could read it too, but I think that the author wrote it for young adults, because it’s that kind of language young people uses these days. And maybe the plot is more for younger people, but they can’t be too young.
I would recommend this book this book because it’s very exciting and funny. An interesting plot, too. Maybe if you’re not used to English you should read it in Swedish first.
But you should read it.
En book review till skolan. Hoppas ni gillar den!
Kram Aggie!
Dags att få fram Novembers författare nr 1!
Vem tycker du är den bästa författaren och varför?
Rösta i kommentarerna, du har t.o.m 31 oktober!!!
Skynda att rösta!!!
Avgrundens änglar
Av Magnus Nordin
Titel: Avgrundens änglar
Författare: Magnus Nordin
Utgivningsår: 2013
Genre: Spänningsroman och brott
Boken handlar i första hand om Alice, som precis har flyttat till Fjärlunda tillsammans med sin mamma. De har under de senaste 3 åren flyttat runt i landet eftersom de måste fly från Alice pappa, eftersom han svurit att döda hennes mamma.
Alice går med i en aktionsgrupp som kämpar för de unga och försvarslösa i samhället. De försöker sätta dit gromare.
Men snart måste de inse att det är ännu allvarligare än de först trott.
Bokens budskap är att man ska vara försiktig på nätet. Man ska aldrig träffa någon IRL utan att ta med någon av sina föräldrar eller båda. Man vet aldrig vem den andra personen är.
Jag tyckte jättemycket om boken och kunde knappt lägga ifrån mig den. Dock är boken delvis inte något för den kräsmagade. Det var en del blod och våldsamma scener, eller hur man nu ska säga det. Men boken var riktigt bra och det var ett bra och enkelt, men samtidigt väldigt beskrivande och detaljerat språk. Den är mer än läsvärd.
av 5!!!!
LÄS LÄS LÄS!!!!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 | |||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|